WLEWODZIE艃 - party time 馃帀

     Jak wspomnia艂am w ostatnim po艣cie, w poniedzia艂ek by艂am w Centrum Onkologii w Warszawie. Nie chc臋 si臋 chwali膰, ale ju偶 na samym pocz膮tku dosta艂am tam co艣 w rodzaju karty sta艂ego klienta. W rzeczywisto艣ci jest to system, kt贸ry ma przysz艂o艣ciowo usprawni膰 rejestracj臋 pacjent贸w. Jednak w zwi膮zku z tym, 偶e bior臋 udzia艂 w badaniu klinicznym, czuj臋 si臋 jakbym mia艂a niewidzialn膮, z艂ot膮 kart臋. Podpisuj膮c umow臋 na leczenie, otrzyma艂am informacj臋 ilu pacjent贸w bierze razem ze mn膮 udzia艂 w badaniu - ok. 26 w Warszawie, a w ca艂ej Polsce pewnie zamyka si臋 to w nieco ponad 50 pacjentach (CO w Warszawie ma jeszcze oddzia艂 w Krakowie i Gliwicach) . W dzisiejszym po艣cie, chcia艂abym opisa膰 dok艂adnie jak wygl膮da m贸j `wlewodzie艅`. 

     Z racji tego, 偶e mieszkam w okolicach Wroc艂awia, do Warszawy jad臋 dzie艅 wcze艣niej wieczorem z moim tat膮. My艣l臋, 偶e do ko艅ca leczenia zapoznam si臋 z ca艂膮 biografi膮  taty oraz r贸偶nymi ciekawymi historiami z naszej rodziny. Po takiej podr贸偶y 艣pi臋 jak zabita, a rano musz臋 wcze艣nie wsta膰, 偶eby dojecha膰 na godzin臋 8.00. Oczywi艣cie 偶adne 艣niadanie nie wchodzi w gr臋, bo piel臋gniarki sympatycznie witaj膮 mnie pobraniem krwi, ale za to wskazane jest picie du偶ej ilo艣ci wody. Niestety, m贸j problem polega na tym, 偶e 偶y艂y nie s膮 widoczne na tyle 偶eby za艂o偶y膰 w nie wenflon z zamkni臋tymi oczami. W akcie desperacji, kiedy problem staje si臋 bardzo uci膮偶liwy, piel臋gniarka prosi mnie o trzymanie r臋ki pod ciep艂膮 wod膮 przez jaki艣 czas. Przykro mi, 偶e pewnie przeze mnie wzrastaj膮 rachunki za wod臋.
     Po porannej `akupunkturze` kolejnym punktem programu jest rozwi膮zanie ankiety, w kt贸rej pytania dotycz膮 g艂贸wnie mojego og贸lnego samopoczucia, b膮d藕 tego czy leki znacz膮co wp艂yn臋艂y na moje funkcjonowanie w ci膮gu dnia. Najbardziej zabawnym jak dla mnie pytaniem jest : Czy martwi艂a si臋 Pani? Czy autor tej ankiety s膮dzi, 偶e ludzie kt贸rzy znajduj膮 si臋 w Centrum Onkologii moj膮 wszystko za przeproszeniem- gdzie艣 i znieczulaj膮 si臋 jakimi艣 zielonymi li艣膰mi 偶eby zaznaczy膰 1 (jedynka to odpowiednik s艂owa wcale) ?! My艣l臋 pozytywnie, ale nie da si臋 unikn膮膰 zmartwienia stanem zdrowia, bo to dostaje si臋 w pakiecie z raczkiem.

Ankieta
     
     Po wype艂nieniu takiej ankiety kolej na dalsze atrakcje, czyli np. test ci膮偶owy, kt贸ry musz臋 robi膰 w艂a艣ciwie za ka偶dym razem kiedy mam wlew, czyli co cztery tygodnie. Lekarze musz膮 by膰 pewni, 偶e nie spodziewam si臋 dziecka, poniewa偶 podanie mi leku w takim stanie stanowi艂oby bardzo du偶e zagro偶enie dla p艂odu. Jeszcze troch臋 i zrobi臋 wi臋cej takich test贸w ni偶 moja mama w ca艂ym swoim 偶yciu. Nast臋pnie pozostaje czekanie na wszystkie wyniki w doborowym towarzystwie. Wcze艣niej pisa艂am, 偶e jestem najm艂odsz膮 leczon膮 w ramach badania klinicznego, dlatego moi znajomi z korytarza ( wszystko odbywa si臋 w korytarzu, kt贸ry wygl膮da jak d艂uga poczekalnia)  maj膮 艣rednio ok. 70 lat chocia偶 zdarzaj膮 si臋 jakie艣 m艂odsze panie po pi臋膰dziesi膮tce. Uwielbiam s艂ucha膰 ich szalonych opowie艣ci sprzed lat, cz臋sto dzielimy si臋 te偶 swoimi do艣wiadczeniami zwi膮zanymi z czerniakiem. Pogaw臋dki przerywa zazwyczaj moja lekarka prowadz膮ca leczenie, kt贸ra zaprasza na badanie do gabinetu.
     Zanim podadz膮 mi wlew lekarz przeprowadza dok艂adny wywiad pytaj膮c czy np. wyst膮pi艂y jakie艣 skutki uboczne, po czym os艂uchuje mnie, sprawdza czy mam powi臋kszone w臋z艂y ch艂onne (b膮d藕 czy te, kt贸re by艂y wcze艣niej powi臋kszone powi臋kszy艂y si臋 bardziej) oraz ogl膮da moje gard艂o. Po wszystkim w podskokach truchtam z powrotem do towarzystwa i czekamy razem na drinki. Piel臋gniarki wywo艂uj膮 ka偶dego po kolei, a kiedy ju偶 rozsi膮dziemy si臋 na ca艂ej d艂ugo艣ci holu, widok jest jedyny w sowim rodzaju. Wystarczy wyobrazi膰 sobie ok. 15 os贸b pod艂膮czonych do kropl贸wki wci膮偶 艣miej膮cych si臋 z rozmaitych historii. Ostatnio np. pan Mirek opowiada艂 jak bardzo lubi wyp艂yn膮膰 swoj膮 偶agl贸wk膮 oraz o przygodach jakie mu si臋 przytrafi艂y. Gdyby艣my tak nie robili, chyba by艂oby strasznie dr臋two. Swoj膮 drog膮, przypomina mi to tak膮 onkologiczn膮 wersj臋 " W przychodni prze偶ycia" znanej z kabaretu Paranienormalni. 
     M贸j wlew trwa do godziny, najpierw leci gw贸藕d藕 programu- Nivolumab, a zaraz po nim s贸l fizjologiczna, 偶eby wszystko przep艂uka膰. Po wszystkim 偶egnam si臋 z piel臋gniarkami i oczywi艣cie znajomymi, potwierdzam dat臋 kolejnego wlewu i to tyle. Czas p艂ynie tam mimo wszystko, bardzo szybko. Zaczynam rano, a wychodz臋 ze szpitala ko艂o 15.00, a gdybym mia艂a por贸wna膰 to do siedzenia na wyk艂adach stwierdzam, 偶e nie odczuwa si臋 tak tych godzin kiedy tyle si臋 dzieje w przeciwie艅stwie do nudnych zaj臋膰. Wierz臋 mocno w to, 偶e ca艂e leczenie warte jest ka偶dej sekundy sp臋dzonej w tym korytarzu. Kolejny wlewodzie艅 ju偶 15 stycznia 2018 r :)

   

Komentarze

  1. Hej. Jedziemy na tym samym w贸zku. by艂am w badaniu klinicznym, teraz jestem na immunoterapii na NFZ. Czytaj膮c tw贸j blog my艣la艂am 偶e to kto艣 pisa艂 moje my艣li. Je偶d偶臋 do Warszawy co 3 tygodnie, mo偶e uda si臋 spotka膰 �� nie jestem najm艂odsza ale 34 lata to tez nut臋 dramat �� b臋d臋 4 stycznia. Trzymaj sie m艂oda

    OdpowiedzUsu艅
    Odpowiedzi
    1. O! Mo偶e min臋艂y艣my si臋 ju偶 kiedy艣 w tym s艂ynnym korytarzu :D Ja teraz jestem w Warszawie co cztery tygodnie, zawsze w poniedzia艂ki. Teraz b臋d臋 15 stycznia na kolejny wlew i 29 stycznia przyje偶d偶am na tomograf. M艂oda to moja szpitalna ksywka, kt贸r膮 nada艂y mi piel臋gniarki :D. Ty te偶 si臋 trzymaj ;)

      Usu艅

Prze艣lij komentarz

Tutaj mo偶esz napisa膰 komentarz, podzieli膰 si臋 swoim do艣wiadczeniem :)